جشن باشکوه و زیبای روز لباس کردی

در 10 مارس، ساکنان کردستان عراق و کردهای ساکن در مناطق دیگر، روز لباس کردی را جشن می گیرند، مراسمی که سالانه به لباس سنتی کردی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی کردی اختصاص دارد.

کردها قومی بومی منطقه ای محل قرار گرفتن جیوه در چرخ خیاطی قدیمی در خاورمیانه هستند که از لحاظ تاریخی به نام کردستان شناخته می شود. شمال سوریه، شمال عراق، شمال غرب ایران و جنوب شرق ترکیه را در بر می گیرد.

علاوه بر این، جوامع کردی پراکنده قابل توجهی در کشورهای دیگر از جمله آلمان، فرانسه، هلند، سوئد، روسیه، بلژیک و غیره وجود دارد. کردها دولت ملی ندارند، از این رو حفظ زبان و سنت های آنها برای آنها به عنوان یک قوم اهمیت ویژه ای دارد.

روز لباس کردی توسط کردها در عکس اتو جیوه دار سراسر جهان به ویژه در سوریه و عراق در 10 مارس جشن گرفته می شود. این روز لباس سنتی کردی را جشن می گیرد که برای قرن ها بدون تغییر باقی مانده است.

بسیاری از مردان و زنان کرد هنوز لباس های سنتی متمایز خود را به لباس های سبک غربی ترجیح می دهند.

مثلاً مردان کرد معمولاً شلوار گشاد، پیراهن و ارسی می پوشند که دور کمر می چرخد. این لباس همچنین بسته به مناسبت شامل یک پالتو پشمی بلند، یک جلیقه یا یک کت گلدوزی شده است.

اکثر مردان همچنین از کفیه (کوفیه) استفاده می کنند، یک سرپوش سنتی که از روسری مربع شکل می گیرد. لباس سنتی زنان کرد شامل شلوار پف دار، لباس مجلسی بلند و گاهی نیز جلیقه، جلیقه آستین بلند یا مانتو است که روی لباس می پوشند.

مردان کرد معمولاً لباس های تیره (خاکستری، قهوه ای یا آبی تیره) می پوشند. رنگ های روشن (سفید یا بژ) برای مناسبت های خاص در نظر گرفته شده است. برعکس، زنان اغلب لباس‌هایی می‌پوشند که از پارچه‌های روشن و براق (زرد، قرمز، سبز، آبی، بنفش، فیروزه‌ای و غیره) ساخته شده‌اند. علاوه بر این، لباس های مجلسی معمولاً با مهره ها، پولک دوزی و گلدوزی های پیچیده تزئین می شوند.

زنان جوان معمولاً لباس‌هایی با رنگ‌های روشن و تزئین‌شده می‌پوشند در حالی که لباس‌هایی که زنان مسن‌تر می‌پوشند معمولاً ملایم‌تر و تیره‌تر هستند.

با این حال، زنان مسن تر تمایل به پوشیدن آب نخود برای سرفه جواهرات طلای بیشتری دارند، زیرا این امر سنتی است که زنان هنگام ازدواج جواهرات طلا را به عنوان جهیزیه یا هدیه از داماد دریافت می کنند.

امروزه جوانان کرد تمایل دارند در زندگی روزمره لباس های غربی بپوشند. با این حال، در روز لباس کردی، همه کردها  پیر و جوان، زن و مرد لباس های سنتی می پوشند و در جشن های رنگارنگ با موسیقی، آواز و رقص سنتی شرکت می کنند.

اعضای کردهای خارج از کشور اغلب نمایش های لباس کردی زنانه سنندج مد را برای نمایش لباس های سنتی و آموزش مردم در مورد فرهنگ کردی ترتیب می دهند.

برای اکثر کردها، این روز فرصتی است برای برجسته کردن اتحاد خود به عنوان یک مردم و احساس خویشاوندی معنوی و فرهنگی با سایر کردهایی که در مناطق دیگر و حتی در قاره های دیگر زندگی می کنند.

  • منابع:
    1. Kurdish Clothes Day
  • تبلیغات: 
    1. چه افرادی می توانند از ماسک استفاده کنند
    2. در مراسم عروسی، النگوهای قرمز استفاده می‌شوند
    3. راهنمای برای خریدن بهترین ماسک
    4. تاریخچه روغن حیوانی